tisdag 11 juni 2013

Student lunch?

En sista slutspurt med många timmars plugg krävs en paus med mat för att hitta energi och motivation till att fortsätta mala texter igen. Som student i New York tillåter man sig att lyxa till det lite.

Grilled Corn Mexican Style
Måndagens vädergudar lekte med oss små stackare då de levererade konstant ösregn hela dagen. Efter lektioner och plugg möttes vi upp i Downtown för att hugga tänderna i dessa majskolvar på Café Habana. Hörn cafét var i sitt bästa esse, hög kubansk musik strömmade ur högtalarna, snabba och effektiva servitörer som tog beställning och vid ett trångt litet bord satt vi fem tjejer som barn och väntade på mat. Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge, brukar det väl heta?
Varm grillad majskolv med majonäs, chilipulver, cotija ost och lime. Ja, ni hör och ser. Smakerna gifte sig med varandra och det var på riktigt fest i våra munnar!


Då går vi över till Tisdagens schema. Efter ett litet möte med min redovisningsgrupp på förmiddagen mötte jag upp Maria för en visit åter igen nere i Soho. Denna gången hade Café Gitane äran att få ta emot oss som gäster. Mat i magen behöver man ju oavsett vad. En beställning på deras avokadomacka gjordes, och den var ljuvlig! Krämig mosad avokado med limejuice, olivolja och chiliflingor på en toastad grov brödskiva med perfekta krispiga kanter. Alltså! Denna gång, efterfest i munnen! Fast, under svårare tider är detta inga problem att fixa själv hemma i köket.


Salladerna kanske inte är en fröjd för ögat, men den var gudomlig. En av de bättre salladerna jag fått i mig. Här har vi ruccula och argula sallad, organisk kyckling, walnötter, rödbetor, syrliga äpplen som gav en perfekt kombination med den salta olivtapenaden. 
Känner nu att jag måste öppna ett café hemma i Sverige där jag kan servera kreativ matkombination med passande miljö.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar