torsdag 11 september 2014

9/11 back in the city

Nu är jag på Amerikansk mark! 
9/11-2014 idag, 13 år sedan terrordådet!

2 månader i Sverige gick relativt fort, har mest bestått av jobb. Men är ändå nöjd över tiden jag fick umgås med min familj, och vänner som står mig nära. Största anledningen till att jag åkte hem till Sverige var dels för att min pappa skulle opereras. Operationen gick bra och han är starkare än någonsin, så då var bestämde jag mig för att boka om mitt flyg och ta mig tillbaks till NYC två veckor tidigare än planerat. 

Att vakna till tutande taxibilar, och gatuljud är för tillfället bara härligt (om några veckor kommer jag definitvt tycka annat). Har saknat staden så otroligt! 

Jag landade sent och kom hem till lägenheten som var fint städat! Det kändes konstigt att kliva in i sitt hem igen efter 2 månaders frånvaro. 
Jag vaknade relativt tidigt morgonen efter och begav mig ut på en lång powerwalk längs Hudson river. Lyssnade på musik och sorterade tankar längs vägen tills jag kom fram till Trader Joe's på 72nd street. Jag storhandlade och fyllde kylen med nödvändigheter, och framförallt mat som jag vill äta; Kale, quinoa, kokosvatten, mandelmjölk, cottage cheese, och massa andra basvaror som jag saknat i Sverige! 
Hemma i Sverige har man bara ätit det men blivit serverad hemma, då jag bott hos mina föräldrar och haft lyxen att få mat serverad varje gång man kommit hem efter jobbet. Mammas mat är alltid bäst, dock en stor skillnad till vad jag brukar äta i NYC. 
Jag kånkade hem två stora kassar, åt en snabb lunch och sedan begav jag mig ut för att embracea staden. 


Slank in på en rätt så bra Nail Spa vid Chelsea, gav mig själv en Mani & Pedi. Rätt så bra ställe, tjejen var duktig och snabb, och stället var fräscht, dessutom prisvärd jämfört med andra. $20 + tip på Yo Yo Spa. 

Vädret måste jag såklart berätta om ;) 
Det har varit 27 C och varmare, dock inte något sol. Det var generöst med molb och hög luftfuktighet, inte min favorit men det gjorde mig inte så mycket då jag var trött på Göteborgs höstkyla. 


En sånhär bild har ni aldrig sett innan va? :P
Jag strosade runt och gick i butiker, stannade och titta på folk. Hörde av mig till lite folk att jag var tillbaks i stan, men det är tentatider i skolan nu. Plötsligt slog tröttheten till, och jag blev påmind om jetlagen. Svensk tid var klockan 00:30, så jag tillät mig själv att dra mig hemåt för middag.


Svarvade ihop en dödsgod sallad med en vinegrett som hade platsat i Sveriges mästerkocks tävling! 
Blev inspirerad av Café Gitanes sallad som jag och Maria försökte oss på att göra i somras.
Jag hade i följande:
- Ekologsk grönkål
- Körsbärstomater
- En champinjon
- Baby carrots
- Smoked trout (rökt forell fisk)
- Quinoa
- Hyvlad parmesan
- Ett ekologiskt ägg! 

Dressing:
- 2 skedar olivolja
- 1/2 pressad citron
- 1 tsk Dijonsenap
- havssalt
- Svartpeppar
- Cayenne peppar

Mixa ihop och blanda med salladen, ät snabbt, och sen sov! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar