lördag 11 januari 2014

Honor Class

När hela Manhattan väljer att stanna inne för att undvika ett irriterande duggregn, trotsar vi regnet och har hela dagen planerad. Eller vi gör såhär istället, jag kör en snabb sammanfattning av veckan som har gått varav min första vecka tillbaks till skolan. 


Kalendern är redan fylld med deadlines, tentor, finals och mängder av läxor. Vilket är kul och utmanande, och jag är supertaggad! Denna terminen läser jag College Algebra, Principles of Management, Individual and Society och English Honor Class, det sista är jag mest stolt över, haha. Det lönar sig att lägga lite extra på plugg och utse sig som pluggisen av gänget, då det är Berkeley's första Freshmen Honor Class, 10 nominerade, eller handplockade första års elever som får gå denna engelska kurs där vi fördjupar oss i litteratur, med New York som tema. Vi läser nu en bok som heter Jews without money av Michael Gold, som handlar om immigranter under 1920 talet som invaderade East Village, mycket intressant då jag redan är så kär i staden och vill veta varenda detalj om den. Varför immigranter valde att utvandra till NY, hur NY blev/är en metropol.. 
Veckodagarna dansade förbi och plötsligt blev det helg. Efter min eftermiddagslektion på Fredagen mötte jag upp Lisa för en middag, sedan åkte vi och mötte upp hennes vän plus ännu fler vänner till vännen som var på besök i NY i några dagar efter en semester i Hawaii. 


The Standard Grill i Meatpacking fick besök av oss och deras dessert The Deal Closer beställdes in samt med bellinis som fyllde hela middagsbordet. Sex tjejer runt ett bord med en enorm skål med chokladmousse och brownies toppat med fluffigt grädde och hyvlad choklad, serverades med två stadiga slickepott slevar. Hur kan man inte älska idén?!


Då tjejerna var nya i NY var vi tvugna att gå förbi Buddakan för att visa vad New York har att erbjuda. En restaurang som man blir stum av varje gång man kliver in.


Efter dessa glas slog klockan plötsligt 3, och det var dags att ta sig hem.


Lördagen började här, på Saxon + Parole i Noho med Lisa och Elin som var inne i stan från CT.


Mätta och belåtna tog vi en taxi i ösregnet över bron med Brooklyn Flea i sikte. Under vintern har den marknaden inomhus i en enorm industrilokal, när vädret samarbetsr under vår och sommar så hålls marknaden iute längs vattnet på i Williamsburg.


Vi provade vintagepälsar och oroade oss för bedbugs.


Vi lyfte och provsatt möbler, fingrade på handgjorda smycken och strök längs vintagekappor, sköra halsband, mjuka skinnjackor och trendiga accesoarer. Hipstern i oss njöt av att få lämna ön och vara på andra sidan vattnet, Brooklyn.


Vi lämnade marknaden och gick längs Bedford Avenue och hamnade på Juliette för en kaffe. Ett ställe som såg alldaglig ut utifrån med ett lockande namn hade den vackraste innergården någonsin! 

Tiden gick fort och vi hade tog tunnelbanan tillbaks till Manhattan och gjorde oss redo för filmen Wolf of Wallstreet. Bra film med Mr DiCaprio! 

Helgen har gått snabbt, och jag vet att era tankar går åt att jag bara verkar gotta mig i New York. Lugn, bara lugn. Imorgon ska jag sitta inne hela dagen och gräva ned mig i plugg, vet att det får er att känna er bättre ;) 

Hejdå




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar