söndag 11 maj 2014

Fieldtrip to Downtown

Bjuder på en bildbomb med senaste veckans händelser.

I veckan staplade jag och en vän iväg på en fieldtrip för ett skolarbete. Vi började på Chelsea Hotel. Det mystiska hotellet där massor av stora artister bodde långsiktigt, x antal person har blivit mördade där och även en del som tagit självmord. Massor av intressant historia som utspelat sig där! 

Vi gick vidare till Chinatown, inte dendär "turistiga" delen, utan den mer autentiska Chinatown dit inga turister går. Jag ville nämligen leta rätt på en gata, en 90-graders vinklad kort gata som kallas The Bloody Angle. Eftersom under 1920-talet kontrollerades Chinatown utan två gäng, och de hade gang wars som höll till vid den gatan, är även en gata där flest personer i Manhattan har blivit mördade. 

Hela Chinatown är så fylld med historia! Visste ni att under Chinatown finns en tunnel-värld där kriminella höll sig om de var jagade av polisen. Entren till tunneln finns även vid Bloody Angle, även kallad Doyers Street.

Sen bestämde vi oss för att gå över Manhattan bridge. 

Fick se Chinatown's slum uppifrån. Ser ni kontrasterna med upphängda kläder på ett ruffigt och nedklottrat tak med rika Wall street's byggnader i bakgrunden.

Vi kom fram till att innan Asiaterna etablerade sig i Chinatown så erövrade Judiska immigranter dessa byggnader som då var i så dåligt skick och kallades tenements. Där stora familjer delade yta på 25kvm. 

Vi fortsatte på bron och såg mer av Chinatown från en helt annan vinkel. Inte visste man att taket på byggnaderna såg ut såhär, nedklottrade med budskap. Helt ovetandes är man om staden när man går på gatan och endast kan titta upp. Mycket bättre perspektiv när man istället kan titta ned och observera allt.

Ju längre vi gick på Manhattan Bridge insåg vi att den bron är så mycket bättre är Brooklyn Bridge.

Så mycket finare vy från denna bro, bojkottar Brooklyn bridge från och med nu! 

Man slipper trängas med turister och cyklister, och får denna fantastiska vy på köpet. 

Fick sånt lyckorus av att gå där och åter igen inse att man bor i denna stad! 

Väl på Brooklyn sidan gick vi förbi denna tennisplan, på ett tak.. 

Såhär ser det ut när man ska ta en perfekt Instagram bild :)

Sen ned mot vattnet. Denna gatan var så fin! 

Nu var man plötsligt nästan under bron s vi hade gått över

Gick längs vattnet vid DUMBO park.

Här! För en lunch

Sen ett besök hos Broolyn Ice Cream Factory.. Som bara tog cash, så ingen glass för oss.

Sen fortsatte veckan med plugg och vardagssysslor

Bojkottade 5th ave och gick en annan gata för att slippa turisterna. Gick förbi denna gömda innergården med fint fallande vattenvägg. Helt tomt på galna turister, vilken lycka! 

Sen blev det återigen helg

Det levererades 27 grader, självklart var det kö till juicebaren. Älskar Juice Generation och har snott en grön smoothie-recept därifrån som jag alltid kör hemma. Massa kale, spenat, mango, 1/2 banan, almond milk, chia seed, mix mix mix och du har en Mr Greengenes! :)

Mamma skickade denna bild ock hälsade att hon serverade detta hemma i Kärra.. Ehm, ja tack!! Saknar allt mammas mat.

Vi slog oss ned i Sheep Meadow, behagligt med folk då och riktigt skönt! 

Plugg, solning och span på folk

Sen blev gräsplätten plötsligt fylld med folk! 

Sååå mycket folk 

Ett härligt gaygäng som hade samlats och hängde bredvid oss i bara överkroppar och distraherade vårt plugg :)

Sen tittade hela parken upp mot himlen och applåderade."Will you marry me?"

Efter fyra timmar i stekande stark sol lämnade vi parken för en ... Pinkberry! De hade en ny topping för iår som jag SJÄLVKLART testade! De oranga kulorna som ni ser som ser ut som fiskrom, det är fyllda mangodrops som exploderar i munnen när man tuggar på dem. Sådana bubblor som finns i Bubble tea, det var yumm!! 

Kom hem och gjorde mig en egen Mr Greengenes 

Tittade ut mot solnedgången från mitt fönster. Tvärgatan där är Broadway

Sen tittade jag på mina ben och förstod att sommaren är här, och kände mig dum som inte lärt mig att solen tar så mycket mer här och att jag inte smörjt in mig med solskyddskräm. Kände att min nacka brände och armarna var brännheta. Yup, bonnebränna, here I come! 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar