söndag 7 april 2013

Fokus

Nu går jag snart in i tredje veckan som student i New York. Många frågar hur det känns att jag ska stanna i denna stad så länge och jag har alltid svarat snabbt på förbi farten: "Bra!" Men efter för många förfrågningar började jag på riktigt känna efter, här har ni svaret:
Det känns helt galet att jag har flyttat till en drömstad för att stanna i fyra år av mitt liv. Fyra år är egentligen ingenting, men att lämna en fastanställning, familj, vänner, förstahandskontrakt på lägenhet och stabila rutiner i vardagen är rätt tufft. Rädslan väntar i varje hörn och dyker upp lite var stans här i New York, då jag genast önskar att jag var hemma i trygga Göteborg. Med facit i handen utvecklas man inte om man inte tänjer sina gränser och utmanar sina rädslor. Det får mig snabbt att återvända till mitt fokus och varför jag väljer att bo i en världsmetropol. Jag ska ju avsluta detta cirkus som framgångsrik!

Första veckan i skolan har passerat och jag smyger strax in i den andra. Kurserna jag går är lagom lätta för att vi internationella elever ska kunna vänja oss i college livet. Veckodagarna har varvats med middagar, pluggtid i biblioteket, häng med vänner och att utforska staden ännu mer.

En viktig sak jag vill lyfta fram är att jag har träffat så otroligt mycket inspirerande människor här. Varenda en är så drivna, starka och självständiga individer och har också kommit hit för att antingen jaga sin dröm, uppfylla sin dröm eller ta en paus från vardagen i Sverige. Vi pratar om legitimerd sjuksköterska som istället dansar på Broadway dance center, en flitig journalistik studerande tjej som skriver sin uppsats här, en tjej som har ett internship på en modellagentur med en assistent, ja listen kan göras lång. 

Men en blogg med mycket text är ju tråkigt, det tycker vi alla. Kompenserar med bilder från en vardag i New York.


Välkommen in i lägenheten i Harlem


Vardagsrum med fin tegelvägg och stor TV


En tripp downtown - Wall street


En promenad över Brooklyn bridge efter skolan





Solglasögonen är ett måste nu, våren är kommen i NY! (Dock väntas 24 graders värme på tisdag(!?)


Ok, håll i er. VIT CHOKLAD på Max Brenner


Chokladpizza på Max Brenner


Vi åt gudomliga dumplings i Chinatown. Ett hål i väggen hak. Beställningen bestod av 10 dumplings för $2 ≈ 13kr.
H A L L Å?!


Lägg till bildtext


NY public library - här kommer jag spendera många timmar




På väg till skolan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar