fredag 23 augusti 2013

Podcast & TED talks

Under en längre period nu har jag lyssnat en hel del på olika podcastar. De senaste månaderna har jag knarkat Alex & Sigge's podcast. De har hjälpt mig att komma ut på flera timmars promenader och även varit ett underhållande event i öronen under min färd till och från skolan. Många backar redan de hör namnet Alex, direkt kommer första frågan upp: Är det Alex Schulman? Jag gillar inte honom! Sant, jag gillade inte honom heller, men gav det en chans eftersom han samarbetade med Sigge i denna podcast. Har ni inte lyssnat än, så måste ni börja med att ladda ned det! Ladda ned "Podcaster" appen på er telefon och sedan kan ni söka er fram till deras podcast. Otroligt underhållande, lärorikt och intellektuellt.
Det nästa som jag blivit besatt av är TED talks. Åååh, så bra det är! Man lyssnar på olika person, oftast internationella engelsktalande (finns subtitle) personer som inspirerar och pratar om olika tankar, situationer, kriser, problem och vackra tankar. Dessa TED talks sätter ord på tankar och känslar som man trodde man var ensam om, istället lyftar de upp ens tankar och sprider det vidare.
De är ca 20 minuter korta, så gör er tid och lyssna på dessa. Innan ni lägger er, på bussen påväg någonstans, under tiden ni väntar på någon, står i kö, vad som!

Thandie Newton - om att vara annorlunda

Joseph Kim - om sin flykt från NordKorea (Var beredd på tårar!)

Tony Porter - om sin syn och uppväxt som man

Adiche - om stereotyper, finna sin identitet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar