lördag 31 augusti 2013

Häng med till Soho!

Labor day är på måndag, och jag befinner mig mitt i en långhelg. En långhelg som får amerikanerna att svara "I'm out of town" när man frågar vad som händer i helgen. I fredags efter plugg tog jag mig ned till mitt saknade Soho. Jag hade inte vart där på ett tag och kände att det var dags att hälsa på och stilla mina cravings genom ett besök. Alltid när jag är i Soho styrs mina steg automatisk till den fyra vånings butiken, Topshop. Jag har moderliga känslor för butiken eftersom jag var med på öppningspremiären för 4 år sedan till första Topshop butiken i New York, skulle invigas med Kate Moss. Jag kom ihåg att kön in till butiken ringlade flera blocks away men jag ställde mig ivrigt där ändå. 
Jag kan spendera flera timmar i den butiken, men igår skärpte jag till mig och kom ut med endast ett nagellack i färgen hallonröd, den ständiga jakten efter perfekt nyans av hallon/vattenmelon röd kommet aldrig ta slut..

Jag fortsatte in i Bloomingdales några blocks up, gick bestämt förbi sminkavdelningen där jag kom på att Chanel har den superperfekta hallonröda nagellacket som jag egentligen vill ha. Stannar jag så köper jag, bra val att skynda mig upp till väskavdelningen. Väl där strosade jag runt bland olika märken av väskor och funderade på om det var såhär det kändes att sväva på moln. Jag klämde på Tory Burch, tjingsade på Michael Kors, vände och tittade på Rebecca Minkoff, sneglade på Chloé, hälsade på Marc Jacobs och granskade Kate Spade. Jag har något för väskor! 
Sen började jag räkna på min budget och försökte balansera ut om jag behövde en ny väska eller investera i en skinnjacka.. Jag spräckte min drömbubbla och fortsatte till tredje våningen. 

Hösten är påväg har ingen missat, alla är tillbaks från semestrarna och butikerna börjar visa sina höstkollektioner. Till min fasa ser jag massor av dunjackor på tredje våningen och när jag närmar mig dem känner jag väl igen modellen, Woolrich. Jag staplar mig fram till modellen och färgen som jag äger och letar febrilt fram pristagen för att göra en klassisk jämförelse. Jag vänder ryggen om och hasar upp min mobil och slänger iväg ett sms till min bästis: "Kul att en Woolrich jacka kostar 4000kr här, jag betalade det dubbla i Sverige.." 
Så tips till er som kommer till höst/vinter och är sugna på en sådan, köp er dunjacka här! 

Efter att ha blivit ruinerad utan att ens ha dragit kreditkortet kände jag att det var nog, jag behöver en kontrast! Jag svänger över till Canal street, Chinatown gör en aldrig besviken. Jag ville inte gå den vanliga parad och turistgatan utan svängde av vid någon tvärgata och hamna på Grand street, gick förbi en autentisk Malaysisk restaurang som heter Nonya, med en folkmassa utanför som ska föreställa kön in. Kö är lika med bra recensioner, skrev upp adress och namn på att-göra-listan och ett planerat besök när mina föräldrar är här, ska det allt bli. Jag styrde sen av till Mott street, och möttes av en stank som kunde få kläder att ruttna. Men samtidigt en stank jag så väl känner igen, utomhus matmarknader i Malaysia. Såväl här var det färsk matmarknad längs Mott street nere i Chinatown. Fiskspad som låg i pölar, grönsaksrester överallt, räkskal mitt på gatan, äldre kinesiska farbröder som ropade till varann tvärs över gatan, jag befann mig i någon tvärgata i Chinatown som turisterna inte hittar till, inte en turist eller västerländsk syntes till, jag smälte in. Jag sick sackade mellan de vidriga pölarna med mina tunna ballerinas och försökte samtidigt hålla andan för den trängande stanken när jag plötsligt såg ett stort matcentrum. Självklart gick jag in då jag vart i nöd efter sesam olja. Därinne var det så stort, större än en vanlig Hemköp och det var fullt med asitiska matvaror, färska grönsaker, exotiska frukter och godisar/sötsaker som påminde mig om Malaysia. Nygjord tofu, sesamolja, frysta dumplings, wasabiärtor, ostronsås, kaffegodis, koriander, böngroddar, glasnudlar, fisksås, aloe vera drycker, gröna kinesiska teer, nyproducerad soyamjölk, färska hela sprattlande fiskar, krabbor, gråa råa räkor med antenner som rör sig som ett bevis på att det är färskt och självklart en svart katt i butiken som håller råttorna borta. Jag älskar min mångfaldiga passion för mat! Jag handlade på mig lite och begav mig sedan hem, hem till en tom 4-rumslägenhet som jag kommer ha för mig själv i tre dar. 
Happy weekend! 

Galet mönstrad klänning, var bara tvungen och prova - Topshop

Kanske slår till, vad tycker ni? - Tory Burch

Tollens tips om att spotta över axeln, glömde jag helt bort.

2 timmars skypedejt med en salongberusad vän en Söndag, som dessutom ska visa allt hon har köp är underbart! 

Och som alltid, ett vettigt och vist samtal med min idol - Pappa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar