torsdag 23 oktober 2014

Ebola i NY... Från mitt fönster

Ebola, det är det man läser om i tidningen, det man hör på nyheterna, det man hör andra vara så paranoida om. Tills Ebolan knackar på på min gata i New York!! 

Tidigare under dagen vid 13-tiden satt jag och pluggade och hörde plötsligt sirener. Det hör ju till vardagen här, men ambulans sirenerna var precis utanför, och ibland kan de passera vår gata men denna gången fortsatte det tjuta länge utanför och fler sirener i världens otakt hördes närmre lägenheten. Jag tittar ut och minst 7 polisbilar, 3 ambulanser, brandmän sprang runt, poliser yrade som höns och det var ett spektakel precis utanför vår byggnad. 


Nere på gatan står bland annat två män i karantän dräkter som stack ut från mängden, konstigt var min första tanke! Kanske någon som legat död i en lägenhet som blivit hittad efter flera veckor, tänkte jag. 

147e gatan var plötsligt avspärrad, och nyfikna människor började flockas vid avspärrningarna och grannarna i byggnaden på gatan mittemot stod som mig, nyfiken och hängde vid fönstret för att se vad det var som hände. 


Poliserna bar masker för mun och näsa, vilket jag också tyckte var weird. En gasläcka började jag tänka! 


Sen hände det som alla väntade på! De bar ut en man virad i ett vitt lakan, ansikte och hela kroppen var täckt. Som om det var en död kropp, helt obehagligt! Sen försvann alla poliser och ambulansen drog iväg och 147e gatan blev rofylld igen. Tills..... 

Senare på kvällen när jag hade vart ute och kom hem så var hela min gatan fylld med Nyhetsankrare, strålkastar lampor var framme, mängder av kameramän och filmkamera team sprang runt. Jag frågade en kameragubbe vad det var frågan om, han svarade: "A guy who have Ebola lives in this building, the first Ebola case in New York City! Don't hug anyone, be safe!"

Så killen som bars ut i bår tidigare idag är Ebola  smittad.

WHAAAAAT?! 
Ebola?! På min gata? I byggnaden?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar