onsdag 8 oktober 2014

Lyxig höst

På Onsdagar har jag en välbehövlig håltimma på 2,5 timme mellan min eftermiddagslektion och kvällslektion. Tog min medhavda lunch och satte mig i Bryant Park som är precis utanför skolan, riktig lyxigt när det är 23 grader sol. De har börjat bygga isrinken inför vintern, och de små stånden som säljer hot chocholate och alla vinteriga tillbehör. Kändes så konstigt då det var så varmt och soligt ute, att de höll på att förbereda för vinter. Ha! Vilken vinter? ;) 

Efter lunch gick jag till biblioteket, som också är utanför skolan, ännu lyxigare! Den stora
Main Reading Room - salongen är fortfarande under renovering, vilket den har varit i snart 6 månader nu. Men jag satte mig i ett annat rum jag gillar mycket som egentligen bara är tillfälligt öppen för allmänheten medan den stora, enorma salongen är stängd, med andra ord: inte så många vet om detta rum. Som ni vet, älskar jag att sitta i biblioteket. Jag blir så effektiv och det känns som man har så mycket gemensamt med främlingarna man sitter kring. Alla är i sina egna bubblor och det enda som hörs är tangentbordens knatter och när pappersblad vänds, underbart! 

Satt och gick igenom dethär. Ser helt galet ut, men det är Statistik. Rätt intressant, tack vare en grym professor! Vi har än så länge gått igenom Standard Deviations, Variance, olika formler som S^2=(x-x)^2/N-1 . Haha, den ni! Via den här formeln får jag ut standard deviation som man sedan sätter in i Imperical rules,  eller något sånt. Hel krångligt! Men hoppas på en mer förståelse ju längre in i kursen man kommer.

Hääääj! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar